فیزیوتراپی گردن

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

فیزیوتراپی گردن ، یکی از روش های درمانی در درمان گردن درد، که از آرتروز گردن، تصادفات رانندگی ،کار زیاد با کامپیوتر و یا نشستن زیاد ناشی می شود فیزیوتراپی ناحیه گردن است. آسیب به گردن می تواند توانایی فرد را برای انجام کارهای روزانه محدود کند و باعث درد در شانه، بازو و یا دست شود.

آناتومی گردن

گردن یا ستون فقرات گردن از ۷ استخوان به نام مهره تشکیل شده است که روی یکدیگر قرارگرفته اند. بین هر دو استخوان ماده‌ای اسفنجی به‌ نام دیسک بین مهره‌ای قرار دارد. هر مهره دو مفصل به سمت عقب دارد که به مهره‌های زیرین متصل می شود‌.

استخوان‌های گردن از نخاع محافظت کرده و اجازه حرکت طبیعی به سر را می دهند. گردن انعطاف پذیری بالایی دارد که اجازه حرکت سر به جلو، عقب، خم کردن به طرفین و نیز چرخش را می دهد. این توانایی باعث می شود که در جهات بسیاری بتوان سر را حرکت داد.

دلایل گردن درد

گردن د‌رد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ازجمله این که در زمان نشستن گردن در وضعیت نامناسبی قرار گیرد.آسیب های دیگری مثل تصافات رانندگی و یا مصدومیت های ورزشی میتواند موجب جابجایی مهره های گردن شود که درد شدید گردن را به همراه دارد. همچنین مشکلات دیسک، آرتروز و یا آرتریت هم سبب بروز گردن درد می شود.

درد در کجاها احساس می شود؟

درد گردن ممکن است در قسمت های مختلف از جمله در یک طرف گردن،در شانه و یا دست احساس شود. اگر یک عصب در گردن تحریک شود، ممکن است احساس درد از گردن به سمت بازو کشیده شود و موجب ضعف، بی حسی و احساس مورمور شدن در فرد شود. زمانی که شخص تمام نشانه ها را با پزشک و یا فیزیوتراپیست مطرح میکند، وی می تواند بهترین راه درمان را انتخاب و پیگیری کند.

اولین اقدام برای بهبود گردن درد

بعضی مواقع گردن درد بعد از گذشت چند روز خود به خود خوب می شود ولی بیشتر اوقات درمان گردن درد به 4 تا 6 هفته زمان نیاز دارد. زمانی که درد گردن تازه شروع شده است می توان از تمرینات آهسته گردن و همچنین سرما و گرما کمک گرفت. با مراجعه به فیزیوتراپیست و ذکر نشانه های گردن درد میتوانید با روش های فیزیوتراپی و بدون استفاده از دارو به درمان این مشکل بپردازید.

فیزیوتراپی گردن

اکثر افراد در طول زندگی خود گردن درد را تجربه می کنند که می تواند با استراحت، دارودرمانی و فیزیوتراپی درمان شود. اگر گردن درد با این روش ها درمان نشد، باید از درمان های دیگر مثل تزریق و یا جراحی استفاده کرد. زمانی که بیمار نزد فیزیوتراپیست می رود، وی ابتدا وضعیت گردن فرد را به طور کامل ارزیابی می کند و بسته به وضعیت بیمار درمان های ضد درد و التهاب ( دستگاههای الکتروتراپی، اولتراسوند، لیزر، مگنت تراپی ، دیاترمی)، استفاده از سرما و گرما ، درمان های دستی(ماساژ،موبیلیزیشن ،تکنیک های کایروپرکتیک )، تمرین درمانی (تمرینات تقویتی،کششی، تمرینات اصلاح وضعیت بدن) را به کار می برد.

همچنین فیزیوتراپیست آموزش هایی را برای جلوگیری از بروز دوباره درد گردن و اصلاح سبک زندگی به بیمار ارائه می کند.

ورزش های فیزیوتراپی گردن

این ورزش ها به دو بخش پیشگیری و درمان تقسیم می شود. تمرینات پیشگیری برای افراد سالمی است که به دلیل سبک زندگی و شغلی که دارند مثل کار با کامپیوتر برای مدت طولانی دچار آسیب در گردن شده اند که باید تمرینات فیزیوتراپی را به شکل مستمر برای جلوگیری از گردن درد انجام دهند. ورزش درمانی برای افرادی است که دچار بی ثباتی و درد در قسمت فقرات گردن شده اند که شامل ورزش هایی برای افزایش قدرت و ثبات ناحیه می شود. بعد از ورزش های اولیه، ورزش های اصلاحی گردن و ستون فقرات انجام می شود.

ورزش های کششی نیز در برنامه ی تمرینی فرد برای حفظ راستا و طول مناسب عضلانی قرار داده می شود که منجر به تقویت و ثبات می شود.

تمرینات در فیزیوتراپی گردن

تمرین درمانی یکی از روش های مهم درمانی در فیزیوتراپی گردن است. انواع مختلفی از تمرینات برای کاهش سفتی عضلات ، تمرینات کششی به منظور تصحیح راستای عضلات کوتاه شده جهت بازیابی دامنه حرکتی نرمال و کاهش درد بیمار، تقویت عضلات ضعیف گردن به منظور بالا بردن ثبات ناحیه و همچنین تمرینات اصلاح وضعیت های نامناسب بدن جهت درمان در برنامه درمانی قرار داده می شود. تمریناتی نیز برای پیشگیری از تشدید گردن درد به بیمار آموزش داده می شود که همه این تمرینات باید به صورت مستمر توسط بیمار انجام شود.

فیزیوتراپی دیسک گردن

دیسک های گردن که درستون فقرات گردنی در بین 2 مهره قرار گرفته اند به عنوان جاذب نیروعمل می کند و باعث می شود که گردن به راحتی در جهات مختلف حرکت کند. بیماری دیسک گردن به دلیل ضربه مستقیم بر ستون فقرات گردنی و یا در اثر فشار مداوم و طولانی بر ستون فقرات گردنی در طی فعالیت های روزمره به وجود می آید.علائم دیسک گردن شامل درد و محدودیت حرکتی در گردن، بی حسی، سوزن سوزن شدن وضعف در شانه و دست ها در اثر فشار بر روی اعصاب گردنی می باشد.

فیزیوتراپی دیسک گردن درمان هایی  را ارائه می کند که موجب کاهش درد و التهاب وارده بر روی اعصاب اطراف مهره ها، اصلاح وضعیت بدن به منظور کاهش فشار بر روی فیزیوتراپی گردن می شود. تمرینات تقویتی عضلات ضعیف ، تمرینات کششی عضلات کوتاه شده و همچنین آموزش های لازم جهت تغییرسبک زندگی و کاهش فشار های مداوم بر روی دیسک ها از پیشرفت بیماری پیشگیری می کند.

آخرین مقالات