امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

فیزیوتراپی به شیوه ای از درمان بیماری ها و اختلالات عصبی، ماهیچه ای و اسکلتی گفته می شود که از تجهیزات مکانیکی، جریان های الکتریکی، تکنیک های دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر بهره می برد.

فیزیوتراپی چیست ؟

در فیزیوتراپی ، ورزش، امواج مختلف ( مانند: امواج صوتی، مغناطیسی، لیزر، شاک وِیو، رادیویی و...) خواص درمانی آب ( آب‌درمانی )، سرما و گرما، سوزن خشک و... به کار گرفته می شود. هدف فیزیوتراپی پیشگیری از بیماری ها، درمان، توانبخشی، کاهش نیاز به برخی از جراحی ها و درمان های دارویی طولانی مدت، افزایش سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد است.

هدف فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی هدف اصلی ارتقای عملکرد جسمانی است و مداخلات درمانی بخش کوچکی از این رشته را تشکیل می دهد. به دلیل این که سیستم های بدن با یکدیگر تداخل و ارتباط زیادی دارند، درمان های فیزیوتراپی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم عملکرد دستگاه فیزیولوژیک را بهبود می بخشد.

انجمن جهانی فیزیوتراپی

تعریف انجمن جهانی فیزیوتراپی از این رشته عبارت است از : « باز گردانی عملکرد طبیعی عضلات به طور اختصاصی برای هر شخص»

“فیزیوتراپی به فرد کمک می کند تا توانایی هایش را افزایش دهد، یا در شخصی که بیماری پیش رونده مثل ام اس دارد توانایی هایش را حفظ کند و یا در کسی که یک سری از توانایی هایش را از دست داده است فعالیت ها و توانایی های جایگزین پیدا کند و به فرد آموزش های لازم را جهت حفظ حداکثر استقلال بدهد."

فیزیوتراپیست کیست؟

فیزیوتراپیست به کسی گفته می شود که با آگاهی از علم فیزیوتراپی و در نظر گرفتن شرایط فیزیکی، روانی، عاطفی و اجتماعی به افراد در جهت بهبود کیفیت زندگی آنها کمک می کند.

فیزیوتراپیست ها با ارزیابی وضعیت بیماران و رسیدن به یک قضاوت بالینی و پیش آگاهی بیماری، برای درمان برنامه ریزی می کنند. همچنین اولویت های بیمار برای اهداف درمانی مشخص و در نظر گرفته می شود و راه حل هایی برای مدیریت مشکل توسط خود بیمار مطرح می شود.

مهم‌ترین حیطه‌های فعالیت فیزیوتراپی شامل پیشگیری و درمان موارد زیر است:

1) بیماری های مغز و اعصاب (نورولوژی)

2) بیماری های قلبی عروقی و تنفسی

3) بیماری های روماتیسمی و پوستی

4) بیماری های ارتوپدی و آسیب های ورزشی

5) سوختگی

6) سلامت زنان

۷) بازتوانی جسمی حرکتی بعد از دوران شیمی درمانی

فیزیوتراپی در بیماری های مغز و اعصاب:

آسیب سیستم عصبی عوارض و مشکلاتی به وجود می آورد که باعث می شود عملکرد فرد و اطرافیانش مختل شود. این مشکلات می تواند ضعف عضلات، مشکلات حفظ تعادل، اختلال در راه رفتن و ... باشد که فیزیوتراپیست به بهبود و درمان این مشکلات اقدام می کند.

فیزیوتراپیست با ایجاد یک برنامه درمانی مناسب که هم فرد و هم اطرافیان او در نظر گرفته شده است ، می تواند فرد را در بهترین سطح عملکردی که دارد حفظ کند و یا باعث کند شدن روند بیماری نورولوژیکی شود.

بیماری های قلبی عروقی تنفسی:

سیستم قلبی عروقی به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم از بیماری ها و اختلالات گوناگونی تاثیر می پذیرد.

در فیزیو تراپی با کمک به تخلیه ی ترشحات، آموزش الگوی صحیح تنفس، حفظ فعالیت فیزیکی مناسب، آموزش راهکارهایی برای مدیریت علائم توسط خود فرد و… میتوان سلامت سیستم قلبی و تفسی را بهبود داد.

ادم لنفی یکی از مشکلات رایج عروقی است که در فیزیوتراپی با کاهش میزان ادم (تورم) تا حد امکان، کاهش ریسک عفونت و نرم کردن بافت فیبروتیک به درمان آن اقدام می کنند.

بیماری های روماتیسمی و پوستی:

سه نوع شایع بیماری های روماتیسمی آرتریت روماتویید، آرتروز و پوکی استخوان است که فیزیوتراپیست با استفاده از درمان های الکتریکی و حرارتی، درمان های دستی و تمرینات مناسب و همچنین در نظر گرفتن شرایط بیمار به کاهش درد، التهاب و سفتی ، بهبود قدرت عضلانی و سایر مشکلات اقدام می کند.

در درمان بیماری های پوستی مثل پسوریازیس، با استفاده از الکتروتراپی ( امواج UV ) به درمان پوست بیمار کمک می شود.

بیماری های ارتوپدی و آسیب های ورزشی:

در بیماری های ارتوپدی سیستم عضلانی اسکلتی دچار اختلال می شود که شامل شکستگی، تعویض مفاصل ، آسیب های تاندونی و ... است. هر کدام از این مشکلات فرآیند درمانی خود را دارد.

به عنوان مثال در تعویض مفصل زانو،  فیزیوتراپیست با توجه به محل برش جراحی و روند ترمیم بافت و ... محدودیت هایی را که به دلیل جراحی برای بیمار ایجاد شده است کاهش می دهد.

فیزیوتراپی در سوختگی:

سوختگی در درجات مختلف و در بخش های متفاوتی از بدن اتفاق می افتد که بیماران با توجه به نوع سوختگی، نیاز به فیزیو تراپی و درمان های متفاوتی دارند.

عوارض سوختگی می تواند موارد زیر را شامل شود:

مشکلات تنفسی در نتیجه ی استنشاق دود و گاز های سمی، ایجاد اسکار و در صورت نگرفتن درمان مناسب ایجاد تغییر شکل در مفاصل، تورم مفصل و بافت های اطراف آن و…

اهداف فیزیوتراپی در بیماران سوختگی شامل پاکسازی راه های هوایی، حفظ دامنه ی حرکتی مفاصل و جلوگیری از ایجاد تغییر شکل در مفاصل، حفظ طول طبیعی بافت ها، حفظ قدرت عضلانی، به حداقل رساندن تشکیل اسکار و به دست آوردن حداکثر عملکرد فرد است.

فیزیوتراپی در سلامت زنان:

بارداری وضعیت قسمت های مختلف بدن را نسبت به هم تغییر می دهد و باعث بروز مشکل در بعضی از خانم ها می شود. فیزیوتراپیست با آموزش های لازم بارداری و زایمان و پس از آن ، مشکلات اسکلتی و عضلانی را که گاهی اوقات به دنبال بارداری ایجاد می شود را درمان می کند.

در اختلال بی اختیاری که ممکن است مردان مسن را هم درگیر کند، با تقویت عضلات کف لگن و استفاده از دستگاه بیوفیدبک می توان به بهبود کنترل فرد کمک کرد.

عوارض فیزیوتراپی

زمانی که فیزیوتراپی به وسیله فرد متخصص انجام شود، نه تنها عوارضی ندارد، بلکه موجب بهبود عملکرد بیمار می شود. به دلیل این که در فیزیوتراپی دارو و روش تهاجمی خاصی به کار نمی رود، بنابراین عوارضی هم به دنبال نخواهد داشت. در فیزیوتراپی از دستگاه هایی به نام الکتروتراپی استفاده می شود که با  درجه ولتاژ و فرکانس طراحی شده اند و فقط فیزیوتراپیست مجاز به استفاده از آن است.

اگر در زمان استفاده از دستگاه فردی بی تجربه خطا کند، می تواند درد، سوختگی، تاول در عضلات، پوست مناطق استفاده شده ایجاد کند.

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی یک روش درمانی است که برای افراد بعد از یک آسیب شدید انجام می شود و به طور کلی موجب بازپروری، حفظ و به حداکثر رسیدن عملکرد حرکت و قدرت فرد می شود. فیزیوتراپی مشکلاتی از قبیل شکستگی و یا شکاف در استخوان، آسیب های ستون فقرات، سکته مغزی، اختلالات عصبی و صدمات ورزشی را درمان می کند.

روش های درمانی در فیزیوتراپی انواع مختلفی را شامل می شود که الکتروتراپی، روش های درمانی دستی یا برنامه های ورزشی، کشش عضلات، گرما و سرمادرمانی از جمله آن است. این خدمات امروزه به صورت فیزیوتراپی در منزل به بیماران ارائه می شود.

امروزه فیزیوتراپی در منزل، مخصوصا زمانی که بیمار توان رفتن به کلینیک را نداشته باشد، بسیار رایج است. به دلیل ازدحام در مراکز درمانی، نوبت دهی نامنظم و ترافیک، مراجعه این بیماران به مراکز درمانی مشکلات زیادی دارد. در این شرایط فیزیوتراپیست برای انجام خدمات فیزیوتراپی به منزل می رود و همه مراحل درمان در منزل بیمار انجام می شود.

فیزیوتراپی کمر

در شرایطی که کمردرد شما بعد از 2 تا 3 هفته بهتر نشود و یا حتی بدتر شود، باید حتما توسط یک پزشک و یا فیزیوتراپیست ویزیت شوید. حتی اگر این کمر درد شما را از انجام فعالیت های عادی باز نمی دارد اما بیش از 6 هفته ادامه دارد، باید حتما مشاوره بگیرید.

در فیزیوتراپی متخصصانی وجود دارند که تخصص آنها درمان کمر درد است و می توانند درمانی مناسب با نیازهای شما ارائه دهند. یک فیزیوتراپیست برای درد کمر این موارد را بررسی خواهد کرد.

1) آگاهی دقیق از زمان هایی که درد دارید.

2) آگاهی از اطلاعات جزئی درباره وضعیت پزشکی شما و سابقه کمردرد در خانواده

3) ارزیابی فیزیکی از چگونگی حرکت و کارکرد عضلات، اعصاب و مفاصل

4) ارائه گزینه های موجود و بهترین برنامه درمانی متناسب با نیازهای شما که ممکن است موارد زیادی از جمله برنامه تمرینی خانگی برای قدرت و حرکت، مشاوره در مورد کنترل درد و درمان دستی را شامل شود.

فیزیوتراپی دست (مچ ،کف دست و انگشتان) و فیزیوتراپی پا (مچ، کف پا و انگشتان یا Foot & Ankle)

فیزیوتراپی دست یک نوع توان بخشی است که یک درمانگر حرفه ای برای بیمارانی که آسیب جدی به دستشان وارد شده، آن را انجام می دهد. فیزیوتراپی باعث می شود تا بیمار، زودتر به شرایط زندگی عادی برگردد. افرادی که در تصادف و یا با اصابت ضربه آسیب دیده اند ممکن است دچار آسیب به تاندون ها و اعصاب، شکستگی و یا حتی از دست دادن انگشت یا دست شوند. موارد دیگری که افراد برای فیزیوتراپی دست مراجعه میکنند، عبارتند از شرایطی از قبیل سندرم تونل کارپال و یا بیماری آرنج تنیس بازان و هم چنین کسانی که ازبیماریهای مزمن مثل آرتریت و یا یک بیماری عصبی مثل سکته مغزی رنج می برند.

پا از ۲۸ استخوان و ۲۵ مفصل تشکیل شده است. همچنین شامل ۳ بخش خلفی ، میانی و بخش قدامی است. در کل فیزیوتراپی پا دو خصوصیت دارد: 1) ثبات : این مجموعه سطح اتکای مستحکمی برای بدن به وجود می آورد تا در وضعیت های مختلف بدنی نیاز به فعالیت عضلانی و مصرف انرژی بیش از اندازه نباشد. 2) حرکت: در فازهای مختلف راه رفتن به صورت اهرمی برای انتقال وزن بدن و تکمیل حرکت عمل می کند.

با توجه به این ۲ خصوصیت ، این مجموعه ، مجموعه ای کلیدی برای تکمیل عملکرد فرد است و آسیب های مختلف می تواند این عملکرد را دچار اختلال کند. آسیب هایی همچون پیچ خوردگی مچ ، زیاد یا کم شدن قوس کف پایی ، خارپاشنه ، انگشت چکشی ، شین اسپلینت ، تاندونیت آشیل ، التهاب فاشیاپلنتار و … . یکی از اقدامات کلیدی برای برطرف کردن این آسیب ها، رشته فیزیوتراپی است.

فیزیوتراپی زانو

هدف فیزیوتراپی رسیدن بیمار به مرحله ای است که فعالیت های روزمره خود را بدون هیچ کمکی انجام دهد. افرادی که زانو درد دارند نمی توانند بسیاری از فعالیت های عادی خود را به راحتی انجام دهند. تکنیک های فیزیوتراپی زانو به شکلی طراحی شده اند که موجب حفظ استقامت ماهیچه ها و بهبود حرکات آن ها شده و تغییر موقعیت از حالتی به حالت دیگر به شکل صحیح انجام می شود. در صورت نیاز استفاده از وسایل کمکی در زمان راه رفتن آموزش داده می شود.

زانو به دلیل تحمل وزن بدن از سایر نقاط بدن آسیب پذیرتر است. بنابراین در زمان کار و ورزش در معرض خطر بیشتری قرار دارد. فعالیت های سنگین و وزن بالا احتمال آسیب  دیدن زانو را بیشتر می کند. زمانی که یک کیلو وزن کم می کنید 4 کیلو از وزن تحمیل شده بر زانو کم می شود.

با احساس درد بعد از تجویز پزشک می توان به فیزیوتراپیست مراجعه کرد تا از آسیب های جدی پیشگیری شود. در زمانی که آسیب دیدگی اتفاق افتاده است آسیب های وارده به بافت باید ترمیم شود و زمان می برد تا اندام ها بهبود یابد. در این مورد باید فشار از روی بافت برداشته شود.

آخرین مقالات